08 februari 2014

Het aanzien van

De serie bestaat nog steeds. Ik dacht, dat het echt iets van vroeger was. Maar nee hoor. Editie 2013 is nog gewoon te bestellen bij Het Spectrum. Je kunt het zelfs als inkijkexemplaar al raadplegen. Wat ik dan ook meteen heb gedaan. Om pas daarna het schrijven van deze blogbijdrage te vervolgen.

Ik ken de serie nog van vroeger, van mijn vader. Elk jaar kreeg hij het nieuwste deel voor zijn verjaardag. Dat keek hij dan door en bracht het vervolgens naar de archiefhoek op zolder. Waar de bananendozen met post-om-te-bewaren stonden, onze dozen met knutsels en rapporten en grote stapels oude Libelles, Panorama's en Nieuwe Revu's lagen. Allemaal niet om weg te gooien. De 'aanzienen' stonden er ook. En op van die dagen dat er geen school was en ik even niets te doen had, wilde ik nog wel eens naar de zolder gaan om in het archief te neuzen. Soms las ik dan ook zo'n Aanzien van.

Wij hadden ze jaarlijks vanaf 1971, het jaar waarin mijn ouders trouwden. En daarvoor nog een aantal delen die vijf jaar samenvatten.In mijn herinnering was het veel plaatjes en weinig tekst, op een voorwoord na. Achterin zat een soort register van mensen die dat jaar waren overleden. De foto's, slecht van kwaliteit, waren vooral heftig. Veel geweld, honger, verdriet. Er waren ook een paar leuke dingen gefotografeerd. De winnaar van het Eurovisie Songfestival. Iets van Koninginnedag. Maar het was vooral steeds weer een vliegtuigramp of overstroming. Gevechten in het Midden-Oosten. Onder al die foto's stond steeds een paar zinnen commentaar.Dat blijkt intussen wel wat veranderd.

Het inkijkexemplaar van vorig jaar geeft meer tekst en minder foto's. Het lijkt ook minder ellende. Of kan ik er beter tegen, omdat ik intussen ook dertig jaar ouder ben dan toen op zolder?

Wonderlijk, dat zo'n serie nog bestaat. In deze tijd, waarin alles op internet te vinden is, in welke vorm dan ook. De KB-catalogus geeft een uitgebreide omschrijving. De serie bestaat al een hele tijd. En als je verder zoekt, ontdek je ook, dat de titel Het aanzien van niet alleen wordt gebruikt voor die twaalf maanden wereldneuws in beeld. Er is ook een variant van de twintigste eeuw. Van Juliana. Van Bernhard. Van Claus en van Het huwelijk van Willem Alexander & Maxima. Veel van die Aanziens blijken samengesteld door Han van Bree. Van hem heeft de uitgever een mooie overzichtspagina samengesteld.

Al sinds 1962 verschijnt jaarlijks het enige echte, volledige overzicht van de opvallendste nieuwsfeiten, de grootste sportprestaties, de mooiste films en boeken en de populairste rages in binnen- en buitenland. Het resultaat is een kleurrijk en onvergetelijk tijdsbeeld van het afgelopen jaar, zo begint de uitgever de speciale Aanzien-van pagina op de website.

Wat noch de KB noch de uitgever vermeldt, is dat je doodgegooid wordt met oude Aanziens. Je kunt geen vrij-, kofferbak-, vlooien- of snuffelmarkt bezoeken, of je struikelt over zo'n doos. Daar zijn ze weer. Veel mensen waren ooit als mijn vader. Elk jaar kochten ze het nieuwste deel, voor de verzameling, voor het archief. Maar nu willen ze er ook weer massaal van af. Dat blijkt ook wel, als je Marktplaats vraagt, om het aantal Aanziens van. 1.145 advertenties.

Zelf bezit ik er drie. 1967, 1972 en 1995. De eerste twee kocht ik voor een euro per stuk op een rommelmarkt. Omdat het de geboortejaren van mij en mijn wederhelft betreft. Dat is wel leuk om te hebben. Die laatste erfde ik van mijn studievriendin. Zij overleed in 2003 en in 1995 studeerden we samen aan de bibliotheekopleiding. Het was het jaar van de evacuatie om het hoge water. Dat zal ik nooit vergeten. Zoiets blijft je ook wel onthouden zonder dat je een blik op het Aanzien van 1995 hebt geworpen. In mijn geboorte jaar vond de aanslag in München tijdens de Olympische Spelen plaats. En vijf jaar eerder was het de intocht van de vierdaagse van Nijmegen, dat jaar uitgelopen door prins Claus, de omslagfoto waard. Ook al van die nieuwsfeiten die je overal vind, als je zoekt op dat jaar.

Geen opmerkingen: